9 Mart 2013 Cumartesi

Tekerleğin İcadı

Neredeyse bir aydır bir konudan bahsedeceğim ama eğri oturup doğru konuşalım, nedense bloga bir türlü varmadı elim ama hep aklımdaydı bugün bahsedeceğim konu.

Geçen ay güzel bir haftasonunda dışarıda güzel bir kahvaltı sonrası (kendim hazırlamadığımdan olsa gerek) Caddebostan sahile gittim. Hava güneşliydi, ve lodos vardı. Caddebostan sahilin asıl sevdiğim kısmı olan Migros'un olmadığı taraftan girdim. Dalgalar kenarlardaki yükseltilere çarpıp 2 adam boyuna geliyordu nerdeyse. Oturup belki 1 saat dalgaları izledim, tam dönerken kalabalık bir grup bisikletli, bisiklet yolundan Göztepe'ye doğru gidiyordu, bisikletlerinin önünde bir şeyler yazıyordu, ben onu okumaya çalışırken bir tanesi bana doğru bir ilan uzattı, aldım baktım ki müthiş bir olay gerçekleşiyormuş, ilanda yazanları olduğu gibi aşağıda okuyabilirsiniz;

Bisiklet Yoluna Sahip Çık!

Her Pazar 14.00'da Bağdat Caddesi Göztepe Parkı önünde buluşup sökülen ulaşım amaçlı bisiklet yoluna sahip çıkıyoruz!
İstanbul değişiyor. Trafiğin artık çekilmez hale geldiği, sokakların artmakta olan araç sayısını kaldırmadığı, yapılan köprü ve kavşakların sadece kısa vadede araç yükünü azalttığı şehrimizde değişikliklere ihtiyacımız var.
Dünya'da birçok şehrin motorlu trafikten kurtulmak için uyguladığı reçete, neden bizim ülkemizde de geçerli olmasın? Büyükşehir Belediyesi bu ihtiyacı görüp Dünya standartlarında bir bisiklet yolu için kolları sıvadı.
İstanbul'un dört bir köşesine ulaşım amaçlı bisiklet yolları yapılması söz konusu. İlk pilot yolumuz da Bağdat Caddesinde. Bağdat Caddesi, Bostancı'dan Göztepe'ye kadar 3 şerit ilerliyor. Göztepe'de ise bisiklet yolu başlıyor ve otomobil yolu şerit sayısı azalmadan 3 şerit devam ediyor. Herkesi İstanbul'u trafikten kurtaracak olan bu projeyi desteklemeye çağırıyoruz. Her Pazar günü 14.00'da Göztepe Parkı'nın önünde bizlere katılmanızı bekliyoruz.
Bisiklet Yoluna Sahip Çık, bağımsız ve sivil bir oluşumdur. Hiçbir dernek veya parti ile ilişkisi yoktur. Ticari ve siyasi amacı yoktur.
Biliyor musunuz?
*Yağmurun eksik olmadığı şehir olan Londra'da her gün 540.000 kişi bisiklet ulaşımını gerçekleştiriyor.
*New York Eyalet Hükümetinin hazırladığı rapora göre yeni yapılan bisiklet yolu sayesinde Trafik %30 azaldı, bisikletli sayısı 3 kat arttı.
*Bisikletle çok sakin bir hızda ilerleyerek Göztepe-Kadıköy arası sadece 12 dakika sürüyor.



Tamam hiç böyle bir bisiklet kullananı görmedim
              ama görsem fena mı olurdu?
Bisikleti, seven ve destekleyen biri olarak son yıllarda bisiklet kullanımının arttığını ben de gözlemledim, 3-4 yıl önce bile bu kadar bisikletli görmüyordum yollarda ama yine de yeterli değil tabii. Tekerlek denen naneyi etkin olarak kullanmadığımız bir gerçek. "E arabalar? Tonla araba var yollarda!" derseniz ben de bunun "etkin" bir yol olmadığı konusunda yemin etsem başım ağrımaz. 
Sahillerde son zamanlarda (en azından Anadolu yakasında) bisiklet noktaları görüyorum. Mesela Maltepe sahilde bu noktaya gidip bisiklet alıp Bostancı'ya kadar sürüp oradaki bisiklet noktasına bırakabiliyorsunuz. Ayrıntıları bilmiyorum fakat yanlarında bir de ATM benzeri makine var, sanıyorum ki işlem buradan yapılıyor.
Eğer kullanan, bilen varsa yorum olarak bırakırsa çok güzel olur.








Sokaklarda hiç rastlamadım ama yeri gelmiş gibi hissettim ve bahsedeyim dedim, bilmiyorum Türkiye'de var mı; yakın yaşlarda iki küçük çocuğu olan çoğu ailenin bildiğine emin olduğum bir başka tekerleğin etkin kullanımı mevcut; küçük olan normal arabasında giderken, yaşı biraz daha büyük olan da bebek arabasının arkasındaki yükseltiye çıkıyor ve "yorulduuuum da yoruldum!" serzenişlerine ailenin sinir kat sayısı yükselmeden sorun çözüme kavuşuyor. Bu aletlere Stand-on Tandem Stroller deniyormuş. İnternette adının ne olduğunu bulmaya çalışırken iki çocuğun da oturduğu modelleri de gördüm. Sanırım oturan ve daha büyük bebekler ve çocuklar için olanları da var. İtmesi ne kadar zordur bilemiyorum tabii.



 İlk, kim ve nasıl bulmuştur hiçbir fikrim yok ama ciddi ciddi eminim, bu tekerleği ilk bulanların Türklerin atası olmadığına! Yoksa şu anda ciddi anlamda Türk'ün Tekerlekle İmtihanı'nı oynuyor olmazdık.



Ateşin icadını bekleyen bloggerınız, Süpersonik...

Hiç yorum yok: