29 Kasım 2012 Perşembe

Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi

2 hafta kadar önce Üsküdar'da Ziya Osman Saba'nın "Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi" adlı oyununa gittim. Şimdi yazmamın nedeni ise yazacak bir şey bulamamaktan çok vakit buldukça draftta kayıtlı yazıları sonunda elden geçirmeye başlamam.

Oyunda en çok ilgimi çeken şey dekorun aktif bir şekilde kullanılması. İlk başta görüntülerin yansıtıldığı perdelerin daha sonra arkaya doğru yatırılarak Haliç köprüsü görüntüsü elde edilmesi bence gayet güzel bir fikir.

Oyunun kendisine gelirsek, -kişisel olarak- empati hissimi sonuna kadar açmam gerekti. İstanbul'dan hiç öyle aylar-yıllarca uzak kalmadım, İstanbul'a hasret kalmanın ne demek olduğunu bilmiyorum ama sanırım bu oyunla ne demek olduğunu biraz da olsa anladım. Empati duygumu bir başka zorladığım konuysa -azıcık spoiler olacak sanki bilemedim ama- babasının ölmeden önce giydiği son kıyafetlerine verdiği değer de bana sanırım çok fazla geldi. Bu tür şeylere çok çok büyük anlamlar yükleyen biri değilim -ki bu içi boş bir söz değil, çok sevdiğim insanları kaybettim ben de çoğu insan gibi ama beni onların kayıplarından sonra biraz olsun mutlu edebilen şey onlarla geçirdiğim zamanlar oldu-. Bu konuda daha çok Füreya Koral'ın, Aliye Berger'in hayatlarını anlatan kitaplarda anlatıldığı gibi bir tutuma sahibim; geçmiş aklımda, içimde olduktan sonra salondaki vitrine koyacağım şey o kadar da önemli değil.

Oyuna geri dönersek;

Bu oyunda beni çok etkileyen şeylerle başlayayım, birisi oyun sondan başlıyor, hani bir film izlersin, bir fotoğraf gösterirler ekranda, ardından yavaş yavaş yüzüne yaklaşır arkadan başka bir görüntü belirir ve o fotoğraf çekilmeden öncesine gider... Bu etkiyi orada çok güzel yaşadım.
Bir başka hoşuma giden şey, oyunun kitapçığının arka kapağında yazan bir söz "Bu basabilmek saadetine erdiğiniz kaldırımlara hiç tükürülür mü?". Ne kadar hak versem, oraya buraya yazsam yine az.

Uğur Arda Aydın anladığım kadarıyla bu oyuna göre daha enerjik bir yapıda olsa da büyük kısmı tek kişilik olarak uyarlanan oyunu çok güzel kotarıyor.






Paylaşımcı bloggerınız Süpersonik.


Hiç yorum yok: